Internat och kostnader

Information om internat och kostnader för boende för deltagare i de långa kurser som erbjuds på Furuboda folkhögskola i Yngsjö.

En syrénbuske och bakom syns anläggningen

En anläggning med stora möjligheter

Internat

Internatet på Furuboda folkhögskola i Yngsjö erbjuder drygt 90 bäddar fördelat på ett antal olika byggnader:

Björkebo, Ekebo och Rönnebo

De tre husen Björkebo, Ekebo och Rönnebo, som sitter ihop med varandra, är vårt anpassade internat med personal dygnet runt. Som deltagare boende där erbjuds du eget rum med toalett och dusch, delat kök och gemensamma utrymmen. Tvättmaskin och torktumlare finns.

Björkebo, Ekebo och Rönnebo - anpassat boende/internat

Lägenheterna

I anslutning till Björkebo, Ekebo och Rönnebo finns våra lägenheter med plats för två personer per lägenhet. Även dessa är anpassade och har personal tillgänglig dygnet runt. I lägenheterna erbjuds eget rum, delad toalett och dusch och delat kök. Tvättmaskin/torktumlare finns.

Lägenheterna - hus i tegel med flera separata ingångar

Musikens hus

I Musikens hus, för deltagarna i Musiklinjen, erbjuds eget rum med toalett och dusch, delat kök och gemensamma utrymmen. Tvättmaskin/torktumlare finns.
Då antalet deltagare i Musiklinjen är fler än antal rum i Musikens hus kan några deltagare tilldelas rum i annat boende på området.

Musikens kurs - hus med två våningar och källarplan

Stugorna

I våra fyra stugor finns plats för två personer per hus. Där erbjuds eget rum, delad toalett och dusch och delat kök. Tvättmaskin/torktumlare finns.

Stugorna - fyra röda stugor

Ekelunden

I Ekelunden som är ett mysigt hus en liten bit från skolan, finns det plats för fyra personer. Där erbjuds eget rum, delad toalett och dusch samt delat kök. Tvättmaskin/torktumlare finns.

Kostnader för boende inkl. lunch

Som deltagare på Furuboda folkhögskola i Yngsjö och gäller nedanstående månadskostnad för boende i internatet. I priset ingår även skollunch på vardagar (skoldagar samt klämdagar, ej helgdagar).

Kostnaden för vistelsen är beräknad enligt aktuellt deltagaravtal. Logikostnad (logi och skollunch måndag - fredag) samt ev. matabonnemang (se nedan) är uträknad per dag, sammanslaget och därefter uppdelat på tio (10) betalningstillfällen, fyra under höstterminen och sex under vårterminen. Detta innebär att alla kostnader för logi och ev. matabonnemang är densamma alla månader oavsett lov eller dylikt eftersom detta är borträknat i den totala kostnaden. (Undantag januari och juni som vi valt dela på för att bättre matcha CSN-utbetalningar)

Logikostnad (logi och skollunch måndag - fredag)

• Björkebo, Ekebo, Rönnebo och lägenheter
    Läsåret 2024-2025: Beroende på storlek 6 505 - 6 725:-/mån
  • Musikens hus
    Läsåret 2024-2025: 5 750:-/mån
  • Stuga
    Läsåret 2024-2025: 5 605:-/mån
  • Ekelunden
    Läsåret 2024-2025: 4 780:-/mån

Matabonnemang

För den som önskar köpa till andra måltider går det även att lägga till ett matabonnemang (gäller måndag - fredag):

• Helpension måndag-fredag
    Frukost och middag vardagar/skoldagar
    Läsåret 2024-2025: 2 250:-/mån
  • Möjlighet kommer finnas att köpa mat under veckan till lördagar och söndagar.

Externa gäster

Under läsåren används internatet huvudsakligen för deltagare i våra långa kurser och under sommaren för deltagare i våra korta kurser. Om det finns lediga rum är det även möjligt för externa gäster att boka rum för övernattning via receptionen.

Om du inte är deltagare och intresserad av en bokningsförfrågan, läs mer på Mat & mötens information om logi.

Personal på internatet

För att komma i kontakt med personal på internatet (Stöd och boende), ring tel. 044-781 47 96.

Frågor angående boende- och matkostnader för deltagare kontakta Kristina Lindblad, för frågor runt boendestöd, kontakta Nina Andersson