Skolans pedagogiska grund
Föreningen Furuboda är huvudman för Furuboda folkhögskola, som har verksamhet i Yngsjö, Kristianstad och Malmö. Här presenteras den pedagogiska grund som undervisningen baseras på.
Pedagogisk grund för folkhögskolan
Pedagogisk grund för folkhögskolan
Furuboda folkhögskola tillhör Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO). Föreningen Furuboda är huvudman för folkhögskolan.
Skolans övergripande mål är ett samhälle för alla med visionen "Självständiga och ansvarstagande människor med full delaktighet i ett öppet och tillgängligt samhälle”.
Vår pedagogiska grund
På Furuboda folkhögskola utgår vi från att alla kan och vill utvecklas.
För att utveckling ska ske måste förutsättningarna för detta finnas.
Vårt uppdrag är att skapa dessa förutsättningar.
Vårt arbetssätt
Vi på Furuboda folkhögskola arbetar kontinuerligt med dessa pedagogiska verktyg och dess konsekvenser för mötet med deltagaren.
Vi utgår från att vårt arbetssätt, som bygger på tillit och förtroende, leder till ökad självständighet och ansvarstagande.
På Furuboda folkhögskola ser vi individen som helhet med många olika förmågor.
Våra pedagogiska verktyg
Goda relationer
Genom goda relationer bygger vi förtroende, med våra deltagare och med varandra. Goda relationer ger trygghet som leder till utveckling.
En inkluderande pedagogik
Vi möter deltagaren och anpassar oss efter dennes förutsättningar.
Ett salutogent synsätt
Vi fokuserar på det som fungerar och stärker det.
Furubodas miljö
Att den sociala och den fysiska miljön är välkomnande.
Kommunikation
Olika kommunikationssätt men också tydlighet.
Personalens kompetens
Utbildning, erfarenhet och engagemang i samklang.
Personalens professionalitet
Kompetensen används optimalt utifrån deltagarens behov och situation.
Läs mer om Furubodas pedagogiska samsyn här.